Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Da fristen for å levere tilbud løp ut klokken 12 i dag, var det offisielt klart at det i tråd med regjeringens ønske blir konkurranse om å stå for persontogdriften på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
LITT AV HVERT: Berørte fylkeskommuner er blant dem som blir bedt av Samferdselsdepartementet om å gi innspill til en ny utforming av det statlig støttete ruteflyvningstilbudet på kortbanenettet i Sør-Norge.
LITT AV HVERT: Utslippene fra veitrafikken i Sverige falt med under to prosent i fjor, så lite at svenskenes klimamål for 2030 er i fare for ikke å bli nådd, melder Trafikverket i dag.
LITT AV HVERT: Veivisningstavler er til for å veilede, men det danske Vejdirektoratet ser nå at det i døgnets mørke timer kan kan være bedre å spare energi og penger enn å veilede ...
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern