Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Etter at EU-kommisjonen i fjor kåret Oslo til «europeisk miljøhovedstad» for 2019, er det nå klart at byen neste år vil la 70 nye batterielektriske busser bidra til å vise verden at, ja, dette var vel fortjent.
LITT AV HVERT: Et nytt regelverk fastsatt av regjeringen i dag fastslår at små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler og el-ståhjulinger blir likestilt med sykler.
LITT AV HVERT: En ny E16-strekning syd for Randsfjorden vil i Samferdselsdepartementets vurdering bidra til bedre trafikkflyt mellom Østlandet og Vestlandet, dels ved at strekningen kan tiltrekke seg noe av trafikken som i dag går via hardt belastede veier i Oslo.
LITT AV HVERT: Et selvstyrende, elektrisk fartøy med en unik design skal erstatte dagens «Ole Bull», en litt loslitt, tidligere fiskebåt som i mer enn 30 år har tatt passasjerer ut til det som var fiolinvirtuosens bolig i hans siste leveår.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern