Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Posten Norge ser seg som en aktiv deltager i den grønne omstillingen og har i den anledning bestilt en hydrogen-elektrisk lastebil under utvikling hos en amerikansk produsent.
LITT AV HVERT: En nasjonal strategi for håndtering av PNT-systemer – slike som tar seg av posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse – er offentliggjort av Samferdselsdepartementet.
LITT AV HVERT: De tre passasjerbåtene som står for kollektivtrafikken på ruten Aker brygge–Nesodden innerst i Oslofjorden skal bygges om fra å gå på flytende naturgass til å bli batterielektriske.
LITT AV HVERT: Planleggingstiden for store samferdselsprosjekter er ikke redusert i tråd med politiske ambisjoner, ifølge Riksrevisjonen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern