Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Einar Spurkeland, et velkjent navn i transportsektoren, poengterer i en ny fagbok at transportbestilleren bør gjøre sitt for å sikre at ikke-lovlydige aktører blir luket vekk fra godstransporten.
LITT AV HVERT: Etter en sykkeltur i København og en orientering gitt av kommunale syklismefagfolk i danskenes hovedstad, reiste Stortingets transportkomité hjem – med noen fakta og tips og erfaringer som kan tenkes å bidra til bedre forhold for syklister i Norge.
LITT AV HVERT: En fyldig delegasjon fra den amerikanske delstaten Washington er på rundreise i Norge for å se på løsninger som kan bidra til grønnere og smartere havner.
LITT AV HVERT: Stortingets transportkomité rakk i løpet av tirsdagen både å kjøre verdens første førerløse trikk i regulær bytrafikk i Potsdam og få demonstrert de nye hybrid- og hydrogenlokomotivene fra Bombardier og Alstom.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern