Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Når syklister mistet livet i ulykker på danske landeveier i perioden 2010–2015, skjedde det oftest ved at syklisten ble påkjørt bakfra av et motorkjøretøy, melder Vejdirektoratet.
LITT AV HVERT: Statens jernbanetilsyn kritiserer Bane NOR for å bygge tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon, noe som ifølge tilsynet kan bety redusert sikkerhet.
LITT AV HVERT: Vegtilsynet kritiserer Vegdirektoratet for ikke å følge opp resultater fra inspeksjoner i tunneler som ikke er blitt oppgradert.
LITT AV HVERT: Istedenfor å bli kjørt med lastebil hele veien fra Trondheim til Wien, skal papirleveranser fra Ranheim Paper & Board heretter transporteres praktisk talt fra ende til annen med godstog og skip.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern