Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Flere varmegrader, økte nedbørsmengder, høyere havnivå, mer ekstremvær … I Sverige har Trafikverket overlevert regjeringen en rapport om arbeidet med å tilpasse landets veier, jernbaner og infrastruktur for øvrig til et annerledes klima.
LITT AV HVERT: Mer enn tre ganger så mange trafikkomkomne her i landet i september i år som i samme måned i fjor.
LITT AV HVERT: I praksis var den allerede tatt i bruk, og i dag ble den offisielt åpnet – den nye og 22,5 km lange dobbeltsporede jernbanestrekningen mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn.
LITT AV HVERT: Store arrangementer setter press – noen ganger et vel stort press – på kollektivtransporten. Tusenvis av besøkende skal fraktes til og fra arrangementet, gjerne på et veinett som er sprengt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern