Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Klart for enda en utvidelse

    LITT AV HVERT: Lufthavneier Avinor sier seg klar til å gå i gang med nok en terminalutvidelse på Oslo lufthavn Gardermoen.

  • Et britisk løft for el-varesykkelen

    LITT AV HVERT: I enda et utspill for å gjøre transportsektoren grønn, frister den britiske regjeringen med økonomisk drahjelp til distributører som vil sette vekk den tradisjonelle varebilen til fordel for el-lastesykler.

  • En trikk på vei til Brooklyn

    LITT AV HVERT: New York – kjent ikke minst for sine skyskrapere, sine yellow cabs og sitt subway-nettverk – kan om noen år bli kjent for en lang trikkelinje i tillegg, en som betjener områder av bydelene Queens og Brooklyn.

  • Doktoravhandling ved NHH:

    Skatteincentiver bidrar til renere norsk bilpark

    LITT AV HVERT: En studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole viser at Norges satsing på en renere bilpark virker. På kort sikt koster imidlertid satsingen mer enn den smaker.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS