Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Lufthavneier Avinor sier seg klar til å gå i gang med nok en terminalutvidelse på Oslo lufthavn Gardermoen.
LITT AV HVERT: I enda et utspill for å gjøre transportsektoren grønn, frister den britiske regjeringen med økonomisk drahjelp til distributører som vil sette vekk den tradisjonelle varebilen til fordel for el-lastesykler.
LITT AV HVERT: New York – kjent ikke minst for sine skyskrapere, sine yellow cabs og sitt subway-nettverk – kan om noen år bli kjent for en lang trikkelinje i tillegg, en som betjener områder av bydelene Queens og Brooklyn.
LITT AV HVERT: En studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole viser at Norges satsing på en renere bilpark virker. På kort sikt koster imidlertid satsingen mer enn den smaker.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern