Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: I februar åpnet en ny veitunnel under Seattle nordvest i USA. Den knapt tre kilometer lange tunnelen erstatter Alaskan Way Viaduct, en hevet hovedfartsåre gjennom sentrum av byen.
LITT AV HVERT: En dagstur ut fra kurslokalene hører gjerne med når Transportøkonomisk institutt arrangerer det årlige og fem dager lange TØI-kurset for samferdselsinteresserte mennesker. I år står tre poster – inklusive et besøk i Follobanens informasjonssenter – på dagsturprogrammet.
LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.
LITT AV HVERT: Ikke alle gjør noe stort ut av sin 45-årsdag, men Volkswagen for sin del ser anledning til å gjøre verden oppmerksom på at 45 år er passert siden det der i gården – i Wolfsburg – ble satt i gang produksjon av en bilmodell som skulle vise seg å slå godt an.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern