Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Ny veitunnel frigjør sjøkanten i Seattle

    LITT AV HVERT: I februar åpnet en ny veitunnel under Seattle nordvest i USA. Den knapt tre kilometer lange tunnelen erstatter Alaskan Way Viaduct, en hevet hovedfartsåre gjennom sentrum av byen.

  • Innblikk i samferdselen

    LITT AV HVERT: En dagstur ut fra kurslokalene hører gjerne med når Transportøkonomisk institutt arrangerer det årlige og fem dager lange TØI-kurset for samferdselsinteresserte mennesker. I år står tre poster – inklusive et besøk i Follobanens informasjonssenter – på dagsturprogrammet.

     

  • Svensk klarering for mye lengre lastebiler

    LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.

  • En gammel kjendis

    LITT AV HVERT: Ikke alle gjør noe stort ut av sin 45-årsdag, men Volkswagen for sin del ser anledning til å gjøre verden oppmerksom på at 45 år er passert siden det der i gården – i Wolfsburg – ble satt i gang produksjon av en bilmodell som skulle vise seg å slå godt an.

     

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS