Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: En lovendring gjør det mulig for private fjernbusselskaper å tilby flere ruter og avganger enn før i Danmark, melder danske transportmyndigheter.
LITT AV HVERT: Nye el-lastebiler finner fortløpende veien inn i hverdagen, her og der i verden. Nå er et nytt eksempel på denne utviklingen å se i trafikken i og omkring Oslo.
LITT AV HVERT: Ikke pene svingninger på børsen, negative økonomiske resultater, spekulasjoner om mulige nye eiere … Norwegian har slitt mye i det siste, men ytrer i dag begeistring over å ha bitt seg godt fast i New York-området.
LITT AV HVERT: Forskningsrådet skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet finne ut hvordan forskning, utvikling og innovasjon best kan bidra til å løse store transportutfordringer, og en strategigruppe er etablert for å gjøre jobben.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern