Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: T-bane, tog og andre kapasitetssterke kollektive transportmidler må fortsatt være ryggraden i transportsystemet i Oslo og Akershus, ifølge en studie utført for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i storbyområdet.
LITT AV HVERT: Noen år etter at Color Lines passasjer- og bilferger på ruten Oslo–Kiel tok i bruk landstrøm under anløpene i Oslo, skal de i mai begynne å gå på landstrøm også i Kiel.
LITT AV HVERT: Tre næringslivsaktører – gjenvinningsselskapet Ragn-Sells, logistikkleverandøren Bring (under Postens paraply) og eiendomsselskapet KLP Eiendom – har sammen lansert et transportprosjekt som er ment å bidra til «mindre utslipp, mindre støy, mindre trafikk» i Oslo.
LITT AV HVERT: Etter overflytting i helgen av veldige mengder utstyr fra Istanbuls gamle flyplass, er byens og Tyrkias nye storflyplass – med ambisjoner om å vokse seg til verdens travleste – for alvor tatt i bruk.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern