Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Mange rundt om i Europa og verden for øvrig har lenge revet seg fortvilet i håret over fraværet av en Brexit-avklaring. Ett av utallige fortvilte rop står i dag å lese i den danske nettpublikasjonen Transportmagasinet.
LITT AV HVERT: Det kan være greit å bli nærmere kjent med fagmiljøer som gir deg bakgrunn for egne meninger …
LITT AV HVERT: Foreløpige tall antyder at fjorårets antall trafikkomkomne i Frankrike, landets oversjøiske områder ikke inkludert, var lavere enn i noe tidligere år i etterkrigsstatistikken.
LITT AV HVERT: Godt over en halvdel av landets befolkning mener at veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, ifølge en undersøkelse utført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern