Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Foreløpige 2018-tall viser at EU-landene samlet fortsatt har grovt regnet dobbelt så mange trafikkomkomne årlig pr. innbygger som Norge.
LITT AV HVERT: Alnabru godsterminal i Oslo, som spiller en nøkkelrolle i godstogtrafikken, bør ifølge en ny anbefaling fra Jernbanedirektoratet videreutvikles trinnvis i de kommende 40 årene til en dobbelt så stor kapasitet som dagens.
LITT AV HVERT: T-bane, tog og andre kapasitetssterke kollektive transportmidler må fortsatt være ryggraden i transportsystemet i Oslo og Akershus, ifølge en studie utført for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i storbyområdet.
LITT AV HVERT: Noen år etter at Color Lines passasjer- og bilferger på ruten Oslo–Kiel tok i bruk landstrøm under anløpene i Oslo, skal de i mai begynne å gå på landstrøm også i Kiel.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern