Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier AS, ble i statsråd i dag utnevnt til ny toppsjef i Statens vegvesen Vegdirektoratet (SVV), med tittel av vegdirektør.
LITT AV HVERT: Mens regjeringen i Norge reduserer bruken av gjennomsnittsfartsmåling på veistrekninger, vil Danmarks regjering ta i bruk det fartsdempende tiltaket på trafikkårene Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen.
LITT AV HVERT: Noen innen samferdselssektoren er ganske fornøyd, andre heller misfornøyd, med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.
LITT AV HVERT: Regjeringen forslag til statsbudsjett for 2020, offentliggjort i formiddag, byr på 75,4 milliarder kroner til samferdselen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern