Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Mye varetransport nord i landet er i ferd med å bli flyttet fra veien til jernbanen, melder matvaregrossisten ASKO, som tilhører dagligvareaktøren NorgesGruppen.
LITT AV HVERT: Esbjerg Havn på Danmarks vestkyst ser at droner kan bidra med mye – inklusive vareoversikt, inspeksjon av kaikanter og oppmåling av arealer.
LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.
LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy – tidligere kalt NSB – i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern