Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Fire regjeringsmedlemmer inviterer seks fergetakst-protesterende fylkeskommuner til et møte mandag, ifølge Samferdselsdepartementet med det formål å etablere «et felles økonomisk faktagrunnlag om situasjonen som har oppstått.»
LITT AV HVERT: Skandinaviske og nordtyske politikere satser på ny fart i et arbeid som kan resultere i «en grønn megaregion i Nord-Europa.»
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart – såkalt streknings-ATK – i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.
LITT AV HVERT: Fire fylkeskommuner ber regjeringen og Stortinget om pengestøtte til å drive ned høye fergetakster som har skapt en protestbølge i kyst-Norge.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern