Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Oppunder 54,4 millioner flypassasjerer passerte i fjor Avinors vel 50 lufthavner her i landet, en økning på 2,8 prosent fra året før, viser Avinor-tall publisert i dag.
LITT AV HVERT: Nye Veier, det fortsatt unge selskapet som ble opprettet som en slags konkurrent til Statens vegvesen, har gjort en god jobb, mener samferdselsministeren, som nå ønsker å gi selskapet tre nye veibyggingsoppdrag.
LITT AV HVERT: Utviklingen innen trafikksikkerheten i Sverige gikk i feil retning i fjor, fastslår Trafikverket. Etaten viser til foreløpige tall som beretter opp 325 trafikkomkomne i 2018, kraftig opp fra 253 omkomne i 2017 og det høyeste årlige antallet siden 2009.
LITT AV HVERT: Mens Norge helst går for å være et sivilisert land, vil noen kanskje se det som en ripe i glansbildet når Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding i dag melder om vinterstengte toaletter langs veiene.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern