Av Åse Nossum Undersøkelsen er en oppdatering av en tidligere undersøkelse som ble gjennomført ved TØI i 1992. Hovedtendensene i denne undersøkelsen er de samme som for 10 år siden. Bytte av transportmiddel For kollektivselskapene er det ikke mulig eller rasjonelt å utvikle et kollektivtilbud hvor alle trafikanter kan reise fra dør til dør uten å bytte. Det vil i tilfelle bli et tilbud med lav frekvens og parallelle ruter på en del strekninger. Det er nødvendig å utvikle knutepunkter, hvor trafikantene bytter transportmiddel, for å kunne gi et mest mulig høyfrekvent og kostnadseffektivt tilbud. Ulempen med å bytte kan deles i to: I Oslo er ulempen ved å bytte transportmiddel med direkte overgang (direkte bytte), verdsatt til kr 2,40 pr. reise, mens i Akershus er motstanden verdsatt til kr 4,60. Folk i Akershus er altså villig til å betale nesten dobbelt så mye for å slippe å bytte, sammenliknet med folk i Oslo. I analysen er ulempen ved et bytte med 5 minutter ventetid mellom transportmidlene beregnet til kr 7,70 pr. reise for Oslo og kr 10,90 pr. reise for Akershus. Hvis ventetiden er 10 minutter er tallene henholdsvis kr 12,20 og kr 18,90. Jo lengre reisetiden er jo større ulempe opplever trafikantene ved å bytte transportmiddel. Dette betyr at en strategi for å utvikle knutepunkter i Oslo og Akershus i størst mulig grad må søke å redusere ventetiden ved byttet ved hjelp av høy frekvens, mating til ventende transportmidler og framkommelighetstiltak som sikrer høy punktlighet.
Total reisetid Tabell 1: Gjennomsnittlig reisetid på første transportmiddel. Minutter. Kilde: Samvalganalyse for Oslo og Akershus 2002og Bedre kollektivtransport 1992.
* (Intervallet mellom avgangene)/2. TØI rapport 633/2003 Trafikantenes vurdering av reisetiden om bord i transportmiddelet avhenger ikke bare av lengden på reisen, men også av om de har ståplass eller sitteplass. Om lag 80 prosent av de som er med i undersøkelsen oppgir at de fikk sitteplass på hele reisen. Ulempen ved å stå er forbundet med så mye større ubehag at ulempen ved reisetid med ståplass er verdsatt om lag dobbelt så høyt som reisetid med sitteplass i Akershus. I Akershus verdsettes ulempen ved ståplass høyere enn i Oslo, dette skyldes nok at reisene der er lengre enn i Oslo og ulempen ved å stå er dermed større. I tillegg er ikke transportmidlene i Akershus i like stor grad som i Oslo tilpasset stående. I Oslo er ulempen ved gangtid til holdeplassen større enn ulempen ved reisetiden om bord i transportmiddelet selv om man har sitteplass. I Akershus er ulempen ved å gå til holdeplassen tilnærmet lik ulempen ved reisetiden om bord i transportmidlet med sitteplass. Jo eldre trafikanten er jo høyere verdsetter de redusert reisetid. Trafikanter som reiser til/fra arbeid/skole har høyere betalingsvillighet for redusert reisetid enn trafikanter som reiser i fritiden. Forsinkelser Trafikantene ser på forsinkelser som en stor ulempe. Hvis hyppigheten av reisene som er forsinket 5 minutter reduseres fra 2 av 10 reiser til 1 av 10 reiser, er trafikantene villig til å godta en økning i reisetiden på transportmiddelet på 5-6 minutter. Trafikantene er altså villig til å forlenge reisetiden dersom tilbudet blir mer forutsigbart. Omregnet i kroner betyr dette at en reduksjon av antall forsinkelser fra 20% til 10% av avgangene, verdsettes til kr 2 pr. reise i Oslo og kr 4,30 pr. reise i Akershus. Når selve forsinkelsen oppstår, verdsettes ett minutt reduksjon i forsinkelsen til kr 4,60 i Oslo og kr 7,90 i Akershus. På bakgrunn av dette ser man at trafikantene verdsetter ulempen ved en inntruffet forsinkelse på 20 minutter til kr 92 i Oslo og 158 kr i Akershus. Skinnefaktor Endringer fra 1992 til 2002 Slik er undersøkelsen gjennomført Tidligere er denne type data samlet inn ved hjemmeintervju, noe som er veldig ressurskrevende. Internett gjør det nå mulig å samle inn større mengder data til en lavere kostnad. Dette er en av de første undersøkelsen i Norge som benytter Internett i denne sammenhengen. Utvalget er trukket tilfeldig fra Folkeregisteret i Norge, blant beboerne i Oslo og Akershus over 14 år. Alle som ble trukket ut fikk brev i posten med internettadresse og brukernavn/passord for å logge seg inn på Internett-siden til undersøkelsen. De som ikke hadde tilgang til Internett fikk muligheten til å fylle ut et skjema på papir. Resultatene viser at yngre personer foretrekker å svare på Internett, mens de over 60 år foretrekker å svare på papir. Menn svarer oftere på Internett enn kvinner. Kilder: Norheim, B. og Stangeby, I. 1993. Bedre kollektivtransport Oslo-trafikantenes verdsetting av høyere standard. Oslo, Transportøkonomisk institutt. TØI-rapport 167/1993 |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen