Folk som er påvirket av ulike sykdommer har en økt risiko for å bli innblandet i ulykker i trafikken. Men den gjennomsnittlige økte risikoen er ikke større enn om man kjører fra tørr vegbane til våt vegbane (30 prosent). En som snakker i mobiltelefon er farligere og tilsvarer en hasjpåvirket fører (70 prosent økt risiko). Men det er først og fremst folk med høy promille som er livsfarlige i trafikken: De har 65 ganger høyere risiko enn en edru sjåfør. Det er ikke for ingenting at samfunnet har strenge straffer for denne typen atferd.
Bærekraftig mobilitet er det nye imperativet i EUs transportpolitikk. Også i den langsiktige nordiske samferdselspolitikken har dette begrepet fått en sentral plass. Men hva betyr egentlig bærekraftig mobilitet? Hva innebærer det i praktisk transportpolitikk? Mens det ser ut til å være enighet om at bærekraftig mobilitet er målet, er det imidlertid stor uenighet om hvilke strategier som fører oss dit.
Etter etableringen av bompengeringen i Bergen i 1986 ble rammebetingelsene og spillereglene for veipolitikken i norske byområder endret. Slike endringsprosesser krever både at det foreligger en anledning og handlingskraft: Initiativet må gripes, situasjonen defineres og løsningen formuleres. En undersøkelse av bompengeringene i de fire største byområdene våre viser hvordan innholdet i bompakkene endres over tid, når nye aktører kobler sine prosjekter til bompakkene.
Folk som er påvirket av ulike sykdommer har en økt risiko for å bli innblandet i ulykker i trafikken. Men den gjennomsnittlige økte risikoen er ikke større enn om man kjører fra tørr vegbane til våt vegbane (30 prosent). En som snakker i mobiltelefon er farligere og tilsvarer en hasjpåvirket fører (70 prosent økt risiko). Men det er først og fremst folk med høy promille som er livsfarlige i trafikken: De har 65 ganger høyere risiko enn en edru sjåfør. Det er ikke for ingenting at samfunnet har strenge straffer for denne typen atferd.
Vestfold Kollektivtrafikk AS kunne i 2003 vise til en passasjervekst på nær 7 prosent. I år ligger det an til omkring 8 prosent passasjervekst. Restrukturering av rutenettet og effektivisering gjennom anbud slik at man får mer kollektivtrafikk for pengene, er viktige årsaker til veksten, sier adm. dir. i Vestfold Kollektivtrafikk AS (VKT) Erik Gundersen til Samferdsel.