Frem mot 2015 vil det være samfunnsøkonomisk optimalt å tredoble avgiften i bomringen i rushtiden samtidig som kollekttivtakstene reduseres. Når et finstemt satellittbasert vegprisingssystem er modent for å innføres omkring 2015, vil det være samfunnsøkonomisk lønnsomt å heve avgiftstrykket for bilistene ytterligere. De økte inntektene kan brukes blant annet til utbygging av kollektivsystemet og redusert inntektsskatt.
I mange år har det vært de enkelte sektordepartementenes ansvar å ivareta miljøhensyn på sitt område. En studie av det danske Trafikkministeriet viser at det er vanskelig å få et fagdepartement til å integrere et slikt ansvar som ligger utenfor departementetsprimærområde, skriver forsker Claus Hedegaard Sørensen i denne artikkelen. Studien har betydelig overføringsverdi til norske forhold.
Oslotrikkens visjon om "rullende fortau", der trikken har hyppigere avganger og høyere hastighet, kan i første omgang gi12 - 23 prosent flere passasjerer, viserberegninger fra Transpotøkonomisk institutt. Prioritering i gatebildet, flere egne traseer, stabil finansiering og ruteeffektivisering bør være viktige satsingsområder på lengre sikt, viser erfaringer fra sammenliknbare trikkebyer i Europa