I månedene før og etter at den nye regjeringen kom på plass, har vi hørt mye om nytenkning og nyorganisering – ikke minst innen veisektoren og jernbanesektoren. Det er bra. Nytenkning kan i seg selv virke oppkvikkende på gamle og inngrodde systemer.
«Hvis man gjennom et veiselskap slipper løs nye krefter for å oppnå større effektivitet i veiutbyggingen, kan man utnytte de samme kreftene til å effektivisere klimapolitikken», skriver Gunnar Lindberg i denne kommentaren.
Nye analyser tyder på at 18–20-årige mannlige bilførere i mindre grad enn tidligere er overrepresentert i trafikkulykkesstatistikken - og på at ungdom generelt, både menn og kvinner, har mer positive holdninger enn før til trafikksikkerhet.
Mangel på passende arbeid nær boligen, lokal tilhørighet til bostedet og hensynet til familien er de viktigste grunnene til at folk velger å flytte så langt fra jobben at de blir langpendlere, eller at de velger å bli boende langt fra jobben til tross for den lange reiseveien.
I Norge ser det ikke ut til å være mangel på ressurser til planlegging. Likevel bør det være verdt å overveie å benytte så lite ressurskrevende framgangsmåter som mulig i en gitt planleggingssituasjon. Parolen bør være: Tilpass metoden til problemstillingen. TØI har testet tre metoder for å belyse transportkonsekvenser av ulike arealbruksalternativer.
GodsFergen vil tilby daglig transport mellom våre kystbyer og være et rimelig, punktlig og miljøvennlig alternativ til langtransport med bil av fulle laster og partslaster
«Etter den nasjonalsosialistiske maktovertagelsen den 30. januar 1933, proklamerte Reichskansler Adolf Hitler at regimet skulle motorisere befolkningen og bygge et nett av motorveger (Reichsautobahnen). Disse planene var godt kjent i Norge og fremmet reiselysten til Tyskland», skriver Kristina Skåden i denne artikkelen, som er basert på ennes egen doktorgradsavhandling.
Under paraplybetegnelsen «Single European Sky» arbeider EU med et felleseuropeisk regelverk for luftrommet. Arbeidet har pågått i flere år, og Norge kom med i 2007. Målet med arbeidet er blant annet økt sikkerhet, lavere kostnader og færre forsinkelser, noe det er vanskelig å være uenig i. Men det er et annet mål som er langt vanskeligere å akseptere, og det er at trafikkapasiteten i det europeiske luftrommet skal dobles.
Det er høy temperatur i Bergen for tiden – debatten om hvor Bybanens skinner skal legges nordover gjennom byen er het, meningene er delte og veldig sterke. Det gjelder ett av Norges få bidrag til UNESCOs verdensarvliste og landets angivelig 3. mest besøkte turistattraksjon: Tyskebryggen, Hansabryggen – nå bare kjent som Bryggen.
Det mest drivstoffgjerrige flyselskapet i USA brukar 26 prosent mindre drivstoff enn den verste i klassa. Likevel var det sløsaren som tente mest.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern