Du er her

Nr. 10

  • Etter nesten 30 år med Samferdsel:

    Slutt på papiret, Stein sendes på dør

    Ikke bare er han en fremragende tidsskriftsdesigner. Han har også – for straks å trekke frem et av de øvrige plussene – et såpass finstemt språkøre at han med fordel kan tilbys et ord med i laget når andre lurer på om en setning eller et uttrykk holder vann.

  • Trafikklogistikk:

    Positive restriksjoner

    Innen ikke altfor lang tid vil ordet «restriksjoner» også være vanlig i oppegående norske politikeres, planleggeres og forskeres trafikkvokabular.

  • Redningsvest – påbudt, men…

    Langt fra alle de fritidsbåteierne som ifølge påbud skulle bruke redningsvest eller annet flyteutstyr, brukte slikt utstyr konsekvent, fremgår det av en undersøkelse som ble gjennomført på sensommeren i år.

  • Den vanskelige jakten på virkeligheten

    I kjølvannet av «Volkswagengate» er det ikke til å unngå at jeg gjør meg noen tanker om hvorfor bilene legger bak seg så mye mer uhumskheter i virkelig trafikk enn i offisielle typegodkjenningstester i laboratorier. Svært mange synes å være forundret, for ikke å si sjokkert, over at tester og virkelighet ikke stemmer overens.

  • Innspill - havner:

    Desentralisert hamnestruktur gjev mest gods på sjø

    «Funn frå NTP Godsanalyse tydar (…) på at desentralisert hamnestruktur er ein viktig premiss for å oppretthalde skipstrafikken sin høge del av godsfordelinga», skriver Sindre Ulstein Lid i dette innspillet.

  • Innspill - alternativ transport

    Magnettog - aktuelt i Norden?

    USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?

  • Trafikksikkerhetshåndboken på portugisisk

    Lansert i Brasil (som trenger den)

    Trafikksikkerhetshåndboken – også kjent som trafikksikkerhetsbibelen – ble i november lansert på portugisisk i den brasilianske hovedstaden Brasilia. Målet er at kunnskapen i håndboken skal kunne bidra til å forbedre trafikksikkerheten i den portugisisktalende del av verden.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Leder nr. 10 / 2015

    Bravo, Avinor

    Fly som følger rette istedenfor sikksakk-pregede linjer i luftrommet kommer fortere frem – og reduserer dermed sitt drivstofforbruk og sine klimagassutslipp…

  • Smartere vare-distribusjon – til fordel for bymiljø og klima

    Det er først og fremst kommunene, ikke landets sentrale myndigheter, som får søkelyset mot seg når to fagtunge forskere vurderer hvem som bør ta grep til fordel for en mer miljø- og klimavennlig varedistribusjon i norske byer.

Viser fra 1 til 10 av totalt 11 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS