Ikke bare er han en fremragende tidsskriftsdesigner. Han har også – for straks å trekke frem et av de øvrige plussene – et såpass finstemt språkøre at han med fordel kan tilbys et ord med i laget når andre lurer på om en setning eller et uttrykk holder vann.
Innen ikke altfor lang tid vil ordet «restriksjoner» også være vanlig i oppegående norske politikeres, planleggeres og forskeres trafikkvokabular.
Langt fra alle de fritidsbåteierne som ifølge påbud skulle bruke redningsvest eller annet flyteutstyr, brukte slikt utstyr konsekvent, fremgår det av en undersøkelse som ble gjennomført på sensommeren i år.
I kjølvannet av «Volkswagengate» er det ikke til å unngå at jeg gjør meg noen tanker om hvorfor bilene legger bak seg så mye mer uhumskheter i virkelig trafikk enn i offisielle typegodkjenningstester i laboratorier. Svært mange synes å være forundret, for ikke å si sjokkert, over at tester og virkelighet ikke stemmer overens.
«Funn frå NTP Godsanalyse tydar (…) på at desentralisert hamnestruktur er ein viktig premiss for å oppretthalde skipstrafikken sin høge del av godsfordelinga», skriver Sindre Ulstein Lid i dette innspillet.
USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?
Trafikksikkerhetshåndboken – også kjent som trafikksikkerhetsbibelen – ble i november lansert på portugisisk i den brasilianske hovedstaden Brasilia. Målet er at kunnskapen i håndboken skal kunne bidra til å forbedre trafikksikkerheten i den portugisisktalende del av verden.
Fly som følger rette istedenfor sikksakk-pregede linjer i luftrommet kommer fortere frem – og reduserer dermed sitt drivstofforbruk og sine klimagassutslipp…
Det er først og fremst kommunene, ikke landets sentrale myndigheter, som får søkelyset mot seg når to fagtunge forskere vurderer hvem som bør ta grep til fordel for en mer miljø- og klimavennlig varedistribusjon i norske byer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern