Du er her

Kan Oslo Havn konkurrere med Göteborg?

Redaktør Are Wormnes har en meget interessant og tankevekkende artikkel i Samferdsel nr. 4: ”Har vilje og evne til å bli Oslos containerhavn”. Göteborg havn håndterer bl.a. 800.000 TEU  (20-fots containere) årlig og trafikken vokser, mot Oslos 170.000, ned 7000 siste år.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Av Siv.ing Erik Heirung
 
”Vi har kapasitet til 3 millioner TEU”, sier havnedirektøren.  For tiden pågår et større investeringsprogram, hvor det bl.a. skal anskaffes kjempecontainerkraner, med 65 tonns løfteevne og mulighet for å favne over 23 containerrekker. Disse vil kunne betjene de største oversjøiske containerskipene som i dag anløper kontinenthavnene. Dette vil styrke Göteborgs posisjon som en ledende omlastningshavn i Skandinavia og for Baltikum.
 
Mesteparten av containerne som losses i Oslo Havn har kommet til en kontinenthavn med store transoceane skip, hvor lasten har hatt en kostbar omlasting til et (lite) feederskip, som så videreseiler containerne til Oslo.  Med direkte anløp av de store skipene i Göteborg, spares to håndteringsoperasjoner og en ”seilingsdistanse”.  Fra Göteborg videresendes lasten til mottakeren i Norge med bil eller bane meget hurtig.
 
Samme hvor ”arealeffektiv” den planlagte milliardcontainerterminalen på Sjursøya blir, kan den neppe konkurrere med direkteanløp av store havgående skip i Göteborg. Bedre veier i Østfold og effektivisering av CargoNets pendeltog styrker ytterlig Göteborg havns stilling som sentralhavn for Øst-Norge.
 
Bør ikke Oslos politikere forlange en realistisk helhetsvurdering av havnens fremtidige rolle, før en milliard kroner bindes i hard betong og kostbart utstyr på Sjursøya?  Hva med å prøve å lære av historien?
 
Tjuvholmen og senere Sørenga ble teknologisk foreldet få år etter at de var ferdigbygget. Det samme kan vel sies om Wilhelmsens anlegg på Filipstad. I 1993 foreslo Havneadministrasjonen at Filipstadkaiene måtte fylles ut 150 meter, ellers ville trafikken bryte sammen. Heldigvis fikk daværende miljøvernminister, Thorbjørn Berntsen, stoppet dette.

Den oversjøiske linjetrafikken, inklusiv bananbåtene, er forsvunnet. Likeledes kystgodsrutene, det er bare en igjen! Gods-ro-ro-fergene er alle fyttet ut av Oslo, til Brevik.
 
Teknologi, trafikkmønster og logistikk endrer seg. Er det så vanskelig å se at Göteborgs utvikling vil redusere trafikken over Oslo Havn?
 
Bak den foreslåtte milliardinvesteringen i ny containerterminal på Sjursøya er det prognosert at trafikken vil være 400 000 TEU i 2011 mot 170 000 TEU i 2005.

Tror ansvarlige politikere at trafikken gjennom Oslo Havn vil mer enn dobles de neste 5 år?
 
Se på utviklingen de senere år og ta en tenkepause!
 
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS