Tiltakspakkene for kollektivtransport har fått flere til å reise kollektivt, og for samfunnet har de vært lønnsomme. Men kontinuerlig produktutvikling og restriksjoner på privat bilbruk må til dersom kollektivtransporten skal øke ytterligere – eller klare å bevare sin markedsandel. Positive virkemidler alene er ikke nok.
Leif Agnar Ellevset har visjoner. Men nullvisjonen er for komplisert. Det er bedre å sette konkrete mål for trafikksikkerhet enn å snakke om visjoner. Nå takker han for seg som Trygg Trafikks frontfigur etter 27 år med følgende oppfordring: Sett trafikanten i fokus, bekjemp aggressiviteten i trafikken, bygg bedre veger der trafikken er størst.
Antall personskadeulykker innen Statoils fartøyvirksomhet ble redusert med 84 prosent fra 2001 til 2005. En ny sikkerhetskultur basert på medvirkning, samarbeid og gjensidig forståelse for hverandres arbeidssituasjon må tilskrives det meste av æren for dette resultatet.
Göteborgs Hamn AB er stor og har ambisjoner om å bli enda mye større. Havnen er spesialisert for containerhåndtering og sender nå en raskt økende andel av containerne videre med tog istedenfor bil. Göteborgs havn vil gjerne også være Øst-Norges hovedhavn.