Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et nytt norsk selskap – drevet frem av Miljøstiftelsen Bellona, energileverandøren Agder Energi og investoren Bjørn Rune Gjelsten – satser på en industrietablering for produksjon og internasjonalt salg av elbilbatterier, ifølge en pressemelding fra Agder Energi i dag.
LITT AV HVERT: Fylkespolitikerne i Vestland klarer ikke å enes om prioriteringen av Hordfast, brosambandet som er tenkt å forbinde Bergenshalvøyen med Stord og er et av de store prosjektene som skal gjøre Kyststamveien mellom Bergen og Stavanger fergefri.
LITT AV HVERT: Den norske skipsflåten skal være klimanøytral innen 2050, ifølge en målsetting i Norges Rederiforbunds nye klimastrategi.
LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern