Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.
LITT AV HVERT: Statlig støttet utbygging av 25 anlegg for hurtiglading i Troms og Finnmark skal gjøre det mer attraktivt å være elbilist nord i Norge.
LITT AV HVERT: Mye gjenstår, eksempelvis innen kollektivtransporten, før Norge kan sies å være noenlunde i land med universell utforming av samfunnet, fremgår det av en statusrapport fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
LITT AV HVERT: En spørreundersøkelse der syklister i ni norske by- og tettstedsområder svarte, gir ifølge Statens vegvesen et godt grunnlag for etatens videre arbeid med å få flere til å sykle – og flere til å gå.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern