Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
Et herlig lappverk, denne veibiten i Oslo. Den kan bringe tankene i retning av billedkunstens verden. Hva med å stemple den som verneverdig?
Foto: F. Dahl
LITT AV HVERT: Et utslippsfritt lasteskip – og det er snakk om intet mindre enn «verdens aller første» sådanne – er ifølge klasseselskapet DNV GL i ferd med å bli virkelighet langs norskekysten.
LITT AV HVERT: For et drøyt år siden ble det kjent at fergefarten over Oslofjorden mellom Moss og Horten skulle bli delvis elektrifisert – og i dag er det klart at ytterligere elektrifisering av denne Norges travleste fergeforbindelse er på gang.
LITT AV HVERT: Elfergene, elbussene, elbilene, luftfarten, oppdrettsnæringen … De er blant dem som trenger kontakt med strømnettet, og en ny veileder fra Energi Norge redegjør for hvordan det på smart og kostnadseffektivt vis kan legges opp til slik kontakt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern