Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Det er blitt henimot hverdagslig at en eller annen aktør her i landet tar i bruk et grønnpreget nyttekjøretøy, men ikke mer hverdagslig enn at statsministeren fant det på sin plass å overvære et nytt i rekken av slike tilfeller.
NYHET: En evaluering står for døren etter at Bergen i sommer har gjennomført en prøveordning for å redusere biltrafikken gjennom det historiske sentrum.
NYHET: Fra og med i dag skilter vårt nettsted med et forsiktig fornyet ansikt – ikke mer fornyet enn at det absolutt bør være gjenkjennelig.
LITT AV HVERT: Den siste uken av juni dukket de grønne elsparkesyklene til selskapet Ryde opp i gatene i Bergen. Det har utløst et kaos av henslengte sparkesykler – og en storm av protester.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern