Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: I en tid da bompengeinntektene faller markant som følge av stadig flere elbiler med bompengefritak, blir et fremtidig veiprisingssystem på nytt løftet frem som en mulig smart erstatning for dagens bomsystem.
NYHET: Posten Norge-konsernet melder om en kraftig og utvilsomt koronadrevet økning i sitt antall leverte pakker som folk har bestilt via nettet.
NYHET: Et britisk designfirma har lansert et konsept for metrovogner som raskt kan ominnredes slik at passasjerer ledes til å holde avstand fra hverandre og dermed unngå smitte under fremtidige pandemier.
NYHET: Forvaltningsdomstolen i Berlin godtar ikke de midlertidige pop-up-sykkelveiene som ble anlagt på forsommeren som et tiltak mot koronapandemien. Det foreligger «alvorlig tvil» om de er lovlig anlagt, heter det i en dom som ble avsagt mandag.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern