Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Delte meninger om budsjettforslaget

    NYHET: Regjeringens forslag til kommende års statsbudsjett medfører, tradisjonen tro, både risende og rosende kommentarer fra interesser innen samferdselssektoren.

  • 80 milliarder til samferdselen

    Forslag til statsbudsjett 2021. «Vi bygger vei og bane i et høyt tempo», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Henrik Jonassen/SD

    NYHET: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021, offentliggjort i formiddag, gir vel 80 milliarder kroner til samferdselsformål, opp fra vel 74 milliarder kr i vedtatt budsjett for 2020 – vel å merke før Stortinget bevilget mer som følge av koronaepidemien.

  • Et annerledes norsk flyselskap i støpeskjeen

    Nytt flyselskap. SAS og Norwegian er blant de mange som higer etter luft. Nå kan de se for seg konkurranse fra en aktør som planlegger «et ansvarlig transportalternativ der tog, buss og bil ikke strekker til», dessuten fra ungarske Wizz Air. Foto: F. Dahl

    NYHET: Mens flyselskaper verden rundt har flertallet av sine fly parkert på bakken og higer etter luft i håp om å overleve koronatiden, lanserer erfarne luftfartsfolk planer om å etablere et nytt norsk – og annerledes – flyselskap.

  • En ny type asfalt, for klimaets skyld

    Klimanøytral asfalt. Ny asfalttype, og så gjenstår det å se i hvilken grad kundene vil vise interesse for den. Illustrasjonsfoto: Skanska

    NYHET: Det svenske og internasjonalt aktive entreprenørkonsernet Skanska ser seg selv som «trolig den første entreprenøren i verden som kan levere klimanøytral asfalt» og sier seg klar til å levere slik asfalt i Norge kommende asfaltsesong.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS