Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Nye beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet i ulike prosjekter trekkes nå inn i utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for årene 2022–2033, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide.
NYHET: I ettermiddag ble det avslørt for TØI-folkene og verden for øvrig at Bjørne Grimsrud (57) er ansatt som ny sjef i TØI (Transportøkonomisk institutt), der han med tittelen direktør skal tiltre 1. januar.
NYHET: Lovordene og forventningenes ord strømmet på da en rekke av byens trikkerelaterte notabiliteter i formiddag var samlet til feiring av den først ankomne av 87 bestilte nye trikker til Oslo.
NYHET: I sine veiutbyggingsprosesser har statlige Nye Veier involvert entreprenører på et tidlig tidspunkt og dermed kunnet drive ned kostnadene, og nå får Statens vegvesen grønt lys fra Samferdselsdepartementet for å gjøre tilsvarende.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern