Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Fire norske forskningsinstitutter – NGI, NILU, NIVA og IFE – vurderer å slå seg sammen, forklart med at de alle har aktiviteter knyttet til klima, energi, miljø og bygging av infrastruktur.
NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.
NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.
NYHET: I den kommende anbudskonkurransen om fergedrift over Vestfjorden på forbindelsen Bodø–Moskenes vil regjeringen kreve bruk av hydrogenferger, melder Samferdselsdepartementet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern