Nettstedet Samferdsel er ikke aktivt.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: En ny type fartsdemper testes ut i Bergen. En stålkasse som senkes dersom farten er for høy, gir fartssyndere en seks centimeter høy kant som møter bilen. De som holder fartsgrensen, vil ikke merke noen ting.
NYHET: Statens vegvesen har besluttet at samtlige av etatens prosjekter med en investeringsramme på over 200 millioner kroner skal sertifiseres via det internasjonale miljøsertifiseringssystemet CEEQUAL.
NYHET: Testkjøring er i gang av det første i en serie på 14 hybridtog som fra og med neste år skal settes i trafikk på Trønderbanen samt på strekningen Trondheim–Røros.
NYHET: Seks av landets fylkeskommuner får nå samlet nær 90 millioner statlige kroner i støtte til satsing på utslippsfrie og hybride hurtigbåter, melder Miljødirektoratet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern