Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

Ulik oppfatning av hva som er de største problemene med hensyn til trafikksikkerhet for syklister samt ulik bruk av datakilder, kan være mye av grunnen til ulike oppfatninger om opphøyde sykkelfelt, skriver seniorforsker Torkel Bjørnskau i et tilsvar til Heidi Tomten i Bymiljøetaten i Oslo kommune. Han mener vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene og inviterer Oslo kommune med på et forskningsprosjekt for å få bedre data om myke trafikanter som grunnlag for dette arbeidet.

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Nyheter

  • Regjeringens tommel opp for smale motorveier

    Smalere motorveier. Jo bredere motorvei, jo mer asfalt, jo mer penger … Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen

    NYHET: Det kan i ytterste konsekvens dreie seg om sikkerhet kontra kostnader, og regjeringen vektlegger kostnadssiden når den nå vender tommelen opp for Statens vegvesens anbefaling om i noen tilfeller å bygge smale fremfor brede motorveier.

  • Nykomlingen heter … Flyr

    Nytt flyselskap, Flyr. De arbeider med oppbyggingen av Flyr. Fra venstre: Peer Bratlie, Madeleine Rieber Waldjac, Tonje Wikstrøm Frislid, Bjørn Erik Barman-Jenssen, Thomas Ramdahl og Eline Sophie Skogen Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

    NYHET: To måneder etter nyheten om at et nytt norsk flyselskap var under etablering, frontet av luftfartsmannen Erik G. Braathen, kan selskapet nå skilte med et navn, Flyr.

  • «Blir gjennomført», sier Hareide om skipstunnelen

    NYHET: Mange sa det da dramatikkpregede budsjettforhandlinger var i havn for noen dager siden, og i dag sier samferdselsministeren det samme i en pressemelding, at nå er det klart for bygging av Stad skipstunnel.

  • Kjøretøy ofte involvert i jobb-dødsulykker

    Jobbrelaterte ulykker. Vekselvis store og små kjøretøy har vært involvert i mange dødsulykker på ulike arbeidsplasser. Illustrasjonsfoto: Arbeidstilsynet

    NYHET: Et eller annet slags kjøretøy var i perioden 2014–2019 involvert i rundt halvparten av jobbrelaterte dødsfall i de fire næringene bygg og anlegg, transport og lagring, jordbruk samt industri, ifølge Arbeidstilsynet.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS