Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Nye møteplasser for godstransport – swipe and load!

Digitale speditører. De fleste av de spurte speditørene ser det ifølge artikkelforfatterne som nødvendig for å overleve at de blir med på den digitale utviklingen. Illustrasjonsfoto: Syda Productions /Scandinavian Stockphoto
FORSKNING: «For å møte konkurransen fra nye digitale møteplasser, bør etablerte speditører satse på merverdi utover den de har som møteplass for kjøpere og selgere av transporttjenester», skriver TØI-forskerne Guri Natalie Jordbakke og Karin Fossheim.

Økte kostnader for fiskeeksporten uten EØS-avtalen

Sjømateksport med og uten EØS-avtalen. Det vil bli tid- og kostnadskrevende grensepasseringer for eksporten av laks og annen sjømat til europeiske markeder hvis Norge sier opp EØS-avtalen uten å lykkes med å fremforhandle betingelser som gir en smidig ordning for grensekontroll, fastslår artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
FORSKNING: «For norsk fiskeeksport vil en oppsigelse av EØS-avtalen (NOREXIT) innebære økt tidsbruk ved grensepassering», skriver Gisle Solvoll og Terje Andreas Mathisen ved Handelshøgskolen, Nord universitet. De ser at dette kan forsinke mange transporter, gi betydelig høyere transportkostnader og dessuten redusert salgspris for fisken.

Mye taler for nye nattog-relasjoner Østlandet–Nordland

Nye nattog-forbindelser. «For dem som skal reise lenger enn Oslo–Trondheim, hadde det vært mye mer effektivt om også tiden hvor man sover mens toget står stille, kunne brukes til å reise», skriver Svein Skartsæterhagen. «Dette kan oppnås ved å kjøre gjennomgående nattog fra Oslo til Nordland.» Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud
DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver Svein Skartsæterhagen, som foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland.

Dahls notater:

Korona og trafikkulykker

Verdens helseorganisasjon (World Health Organization, WHO) fører mange statistikker ...

En god bok om trafikksikkerhetens utvikling i Norge

Trafikksikkerhetens utvikling. Noen tiår tilbake i tid, i Brubakken i Trondheim, en av illustrasjonene i boken. Her gjengitt med tillatelse fra Fagbokforlaget. Foto: Schrøder, Trondheim.
BLIKK PÅ EN BOK: Bård Toldnes, dosent ved Handelshøgskolen ved Nord universitet, er ute med en ny bok om trafikksikkerhet. Rune Elvik, selv velrenommert trafikksikkerhetsforsker, skriver om boken at den er «velskreven og informativ og forteller mye om hvordan tenkningen om trafikksikkerhet har utviklet seg blant ledende politikere og byråkrater.»

Hvordan oppfatter lokalpolitikere bypakker?

Lokalpolitikeres innflytelse. Artikkelforfatterne poengterer at det er vanskelig for velgerne å vite hvem de skal holde ansvarlige for bompengebeslutninger når politikere på både statlig og lokalt plan kvier seg for å ta slikt ansvar. Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto
FORSKNING: To forskere, Petter Christiansen og Julie Runde Krogstad, undersøker hvordan lokalpolitikere opplever sin innflytelse og sitt handlingsrom i etableringen av bypakker, der også staten er en aktør. De to gir en illustrasjon: «Bompenger er et upopulært virkemiddel, og det finnes eksempler der ingen av politikerne på ulike forvaltningsnivåer ønsker å ta ansvar for denne delen av byvekstavtalene.»

Nyheter

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS