Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Antallet kollektivreiser i hovedstadsområdet falt kraftig fra året før i koronatyngede 2020, mens omfanget av gange og sykling viste kraftig økning, bekrefter en oppsummering fra Ruter.
NYHET: Posten Norge tar i bruk en biogassdrevet container-lastebil og leverer samtidig ønsker, åpenbart rettet til myndighetene, om flere fyllstasjoner og bompengefritak for biogassdrevne kjøretøyer.
NYHET: Togoperatører som vil konkurrere om å få operere lokal og regional persontogtrafikk til og fra Oslo får frist til 31. august i år med å levere tilbud til Jernbanedirektoratet.
NYHET: Svenske politikere har fått nye detaljer å strides om etter at Trafikverket nå har levert en rapport som tar for seg ulike alternativer for høyhastighetsbaner for tog på strekningene Stockholm–Göteborg og Stockholm–Malmö.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern