Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Et båtrederi går sammen med en kystbyutvikler og en båtbygger inn for at pendlere omkring Oslofjorden skal velge bort veitransport til fordel for reising med elektriske hurtigbåter.
NYHET: Gjennom mange år har det vært mye flagging av ambisjoner om å få godstransport over fra vei til sjø og bane, men nå foreligger enda et signal om at utviklingen ikke har gått helt som tenkt.
NYHET: Flyplasseieren Avinor og tre andre norske miljøer går sammen om å opprette et innovasjons- og testsenter som skal fremme utviklingen av bærekraftig luftfart.
NYHET: Ulike ekspertgrupper og nettverk som har talt syklismens sak i Danmark blir nå samlet i det nye Cykelrådet, melder Vejdirektoratet, som forklarer at dette skal sikre en mer målrettet fokusering på syklismen i landet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern