Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Prikkbelastning – hvorfor fjerne noe som virker?

Prikkbelastning. «Når vi verken er best på nye biler eller høy veistandard, hvorfor er vi da best på trafikksikkerhet? Jo, svaret er tiltak som påvirker folks holdninger og handlinger. Folks adferd i trafikken», skriver Jan Johansen og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. Illustrasjonsfoto: Yngve Vogt
DEBATT: «Norge har verken de beste veiene eller den nyeste bilparken i Europa», skriver Jan Johansen i Trygg Trafikk og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA Rusfri Trafikk. Og de spør: «Hvorfor er Norge best på trafikksikkerhet da, Bård Hoksrud?»

Klartekst i NTP: Null omkomne i trafikken i 2050

Trafikkontroller. «Det står fortsatt ikke noe forpliktende om å øke kontrollene; heller ikke om å bygge ut automatisk trafikkontroll (ATK)», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto
KOMMENTAR: «Det er helt utenkelig at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet skulle bli enige om å øke kontrollene i trafikken», skriver TØI-forsker Rune Elvik. «Det beste man kan håpe på, er at Samferdselsdepartementet framfører et fromt ønske til Justisdepartementet om mer kontroll.»

Viktigere enn noen gang å sette pris på naturen

Infrastruktur og naturinngrep. «Tiden er overmoden for at aspekter som naturinngrep og miljøskade kvantitativt prises inn i de samfunnsøkonomiske analysene vi bruker for å fatte beslutninger om vi skal bygge ny vei, jernbane eller flyplass», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon: Klipp fra video v. Statens vegvesen/Bane NOR
KRONIKK: «Tiden er overmoden for at aspekter som naturinngrep og miljøskade kvantitativt prises inn i de samfunnsøkonomiske analysene vi bruker for å fatte beslutninger om vi skal bygge ny vei, jernbane eller flyplass», skriver Per Fjeldal.

Jernbanepakke er politikk, ikke juss

EUs fjerde jernbanepakke.  Grunnloven hindrer ikke Norge fra å slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke, poengterer Sverre Myrli, som imidlertid skriver: «Noe annet er om vi bør gjøre det.» Foto: Ap

DEBATT: Arbeiderpartiet vil ha flere tog, ikke flere direktører. Derfor sier vi nei til høyreregjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har lenge varslet vår motstand mot tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke. 

På plass i NTP, men striden om Hordfast lever videre

Hordfast fortsatt omstridt. Hordfast – broforbindelsen som skal erstatte fergesambandet over Bjørnafjorden – er inne i den nye NTP-en som regjeringen presenterte 19. mars. I først periode ligger broprosjektet inne med en milliard kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen

REPORTASJE: Vil Hordfast bli et grønt broprosjekt, eller vil det føre til økte utslipp og økt energiforbruk? Tilhengere og motstandere av det planlagte brosambandet over Bjørnafjorden, det som skal forbinde Bergenshalvøyen med Stord, er rivende uenige.

Hyperloop – lynrask reise for mennesker og varer

Hyperloop. Kanskje i overskuelig fremtid – med Hyperloop istedenfor høyhastighetstog eller fly fra en storby til en annen. Illustrasjon: Klipp fra Virgin Hyperloop-video.
KRONIKK: «Hyperloop-teknologien – den som skal kunne transportere mennesker og varer med en hastighet på opptil 1200 kilometer i timen – utvikles raskt», skriver Thor Myklebust, forsker og forretningsutvikler ved SINTEF i Trondheim. «Teknologien kan medføre store endringer i fremtidens transportsystem.»

Nyheter

  • 1200 milliarder i ny NTP

    Ny NTP fremlagt. Illustrasjon: Regjeringen

    NYHET: I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033, som ble offentliggjort klokken 12 i dag, legger regjeringen til grunn en samlet økonomisk ramme på rundt 1200 milliarder kroner over tolv år.

  • Hurtigbåt – fremfor pendlertrafikk på veien

    Kanskje el-hurtigbåt på Oslofjorden. Kanskje en hurtigbåt som denne istedenfor bil, buss … Illustrasjon: Brødrene Aa

    NYHET: Et båtrederi går sammen med en kystbyutvikler og en båtbygger inn for at pendlere omkring Oslofjorden skal velge bort veitransport til fordel for reising med elektriske hurtigbåter.

  • Fra vei til sjø og bane – ikke helt som tenkt

    Fra vei til sjø og bane. «Det har vært liten eller ingen godsoverføring fra vei til sjø siden målet ble satt», skriver Kystrederiene, Norske Havner og Norges Rederiforbund med basis i hva de finner i en ny rapport. Illustrasjonsfoto: Foto: Jill Johannessen, Samfunnsbedriftene

    NYHET: Gjennom mange år har det vært mye flagging av ambisjoner om å få godstransport over fra vei til sjø og bane, men nå foreligger enda et signal om at utviklingen ikke har gått helt som tenkt.

  • Norsk satsing på grønn luftfart

    Grønn luftfart. Deltagerne i den nye samlingen ser for seg reduserte utslipp fra luftfarten. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Flyplasseieren Avinor og tre andre norske miljøer går sammen om å opprette et innovasjons- og testsenter som skal fremme utviklingen av bærekraftig luftfart.

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS