Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Store prosjekter:

Den farlige, men også nyttige, optimismen

Overoptimisme i prosjektplanlegging. Sydney Opera House, et eksempel på et prosjekt som ble veldig mye mer tid- og kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt. Foto Diliff/Wikimedia Commons
KRONIKK: «Psykologien lærer oss at mennesker med et positivt og optimistisk syn på tilværelsen, har lettere for å gjøre valg som fører til et lykkelig liv», skriver Morten Welde, forsker i Concept-programmet på NTNU. Han tilføyer: «I planlegging av store prosjekter er imidlertid optimisme et tveegget sverd.»

Nye møteplasser for godstransport – swipe and load!

Digitale speditører. De fleste av de spurte speditørene ser det ifølge artikkelforfatterne som nødvendig for å overleve at de blir med på den digitale utviklingen. Illustrasjonsfoto: Syda Productions /Scandinavian Stockphoto
FORSKNING: «For å møte konkurransen fra nye digitale møteplasser, bør etablerte speditører satse på merverdi utover den de har som møteplass for kjøpere og selgere av transporttjenester», skriver TØI-forskerne Guri Natalie Jordbakke og Karin Fossheim.

Økte kostnader for fiskeeksporten uten EØS-avtalen

Sjømateksport med og uten EØS-avtalen. Det vil bli tid- og kostnadskrevende grensepasseringer for eksporten av laks og annen sjømat til europeiske markeder hvis Norge sier opp EØS-avtalen uten å lykkes med å fremforhandle betingelser som gir en smidig ordning for grensekontroll, fastslår artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
FORSKNING: «For norsk fiskeeksport vil en oppsigelse av EØS-avtalen (NOREXIT) innebære økt tidsbruk ved grensepassering», skriver Gisle Solvoll og Terje Andreas Mathisen ved Handelshøgskolen, Nord universitet. De ser at dette kan forsinke mange transporter, gi betydelig høyere transportkostnader og dessuten redusert salgspris for fisken.

Mye taler for nye nattog-relasjoner Østlandet–Nordland

Nye nattog-forbindelser. «For dem som skal reise lenger enn Oslo–Trondheim, hadde det vært mye mer effektivt om også tiden hvor man sover mens toget står stille, kunne brukes til å reise», skriver Svein Skartsæterhagen. «Dette kan oppnås ved å kjøre gjennomgående nattog fra Oslo til Nordland.» Illustrasjonsfoto: Sigrid Elsrud
DEBATT: «I de siste par årene har det heldigvis blitt fornyet interesse for å reise med tog også på lengre strekninger», skriver Svein Skartsæterhagen, som foreslår nye nattog-relasjoner mellom Østlandet og Nordland.

Dahls notater:

Korona og trafikkulykker

Verdens helseorganisasjon (World Health Organization, WHO) fører mange statistikker ...

En god bok om trafikksikkerhetens utvikling i Norge

Trafikksikkerhetens utvikling. Noen tiår tilbake i tid, i Brubakken i Trondheim, en av illustrasjonene i boken. Her gjengitt med tillatelse fra Fagbokforlaget. Foto: Schrøder, Trondheim.
BLIKK PÅ EN BOK: Bård Toldnes, dosent ved Handelshøgskolen ved Nord universitet, er ute med en ny bok om trafikksikkerhet. Rune Elvik, selv velrenommert trafikksikkerhetsforsker, skriver om boken at den er «velskreven og informativ og forteller mye om hvordan tenkningen om trafikksikkerhet har utviklet seg blant ledende politikere og byråkrater.»

Nyheter

  • Lastebilfolket ber om klarere koronaregler

    Veitransport i koronatiden. «Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

    NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.

  • Klarering for Fehmarn-tunnelen

    NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.

  • Krav om hydrogenferge Bodø–Moskenes

    Hydrogendrevet fergedrift i vente på forbindelsen riksvei 80 Bodø–Røst–Værøy–Moskenes. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: I den kommende anbudskonkurransen om fergedrift over Vestfjorden på forbindelsen Bodø–Moskenes vil regjeringen kreve bruk av hydrogenferger, melder Samferdselsdepartementet.

  • Økt maksfart for elrullestoler

    Maksfart for elektriske rullestoler. Fortere, men ikke like fort som elsparkesyklistene … Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Brukere av elektriske rullestoler får fra nå av lov til å kjøre fortere enn før, men ikke like fort som for eksempel elsparkesyklister.

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS