Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

Ulik oppfatning av hva som er de største problemene med hensyn til trafikksikkerhet for syklister samt ulik bruk av datakilder, kan være mye av grunnen til ulike oppfatninger om opphøyde sykkelfelt, skriver seniorforsker Torkel Bjørnskau i et tilsvar til Heidi Tomten i Bymiljøetaten i Oslo kommune. Han mener vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene og inviterer Oslo kommune med på et forskningsprosjekt for å få bedre data om myke trafikanter som grunnlag for dette arbeidet.

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Nyheter

  • Mindre strenge hviletidsregler – i miljøets navn

    Kjøre- og hviletidsbestemmelser. Samferdselsdepartementet vil gjøre det enklere å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Myndighetene har foretatt en vurdering av kjøre- og hviletidsregler kontra miljøhensyn – og er kommet frem til at reglene fra kommende månedsskifte skal være mindre strikte enn nå.

  • Fremtidens samferdsel …

    Fremtidig samferdsel. Utsnitt av den nye rapportens forside.

    NYHET: Mange har, ikke minst med koronaen og ny teknologi som bakgrunn, forsøkt å skape bilder av fremtidens samferdselssektor, og nye forsøksvise bilder foreligger nå i en rapport fra Oslo Economics, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

  • En stor dansk togbestilling

    Nye togsett til Danmark. Slik skal fremtidens dominerende togsett i Danmark se ut. Illustrasjon: DSB/Alstom

    NYHET: Den statlige danske togoperatøren, DSB, har med et stort politisk flertall i ryggen besluttet å bestille minst 100, kanskje opptil 150, nye el-togsett fra den franske leverandøren Alstom.

  • Elektrisk gang- og sykkelveirengjøring

    Elektrisk veirengjøring. Den nye maskinen rekker å få prøvd seg mot litt snø før det er tid for vårfeiing. Foto: Statens vegvesen.

    NYHET: En elektrisk drevet hjullaster er på plass i Trondheim for å utføre vinterlig snøbrøyting og vårlig feiing av gang- og sykkelveier langs riksveier, melder Statens vegvesen. 

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS