Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
KOMMENTAR: «Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020», skriver TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i ny europeisk statistikk. «Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring.»

Hvem er positive til bompenger, hvem er negative?

Ja eller nei til bompenger.  «Ulike former for trafikantbetaling vil (…) sannsynligvis utgjøre en sentral del av norsk samferdselspolitikk også i tiden framover», skriver artikkelforfatteren. «Ut fra et slikt perspektiv er det viktig å forstå hva som kan forklare motstand til eller støtte for bompenger.»  Illustrasjonsfoto: F. Dahl/TØI
FORSKNING: «Å få mer kunnskap om motstand mot bompenger er viktig fordi det kan synliggjøre hvilke dimensjoner som oppfattes spesielt problematiske for ulike segmenter av befolkningen», skriver TØI-forsker Petter Christiansen.

Samferdsel:

Takk for det gamle, velkommen til det nye

Samferdsel før og nå. Det var en gang … Inntil for drøye fem år siden kom Samferdsel ut på papir. Foto: F. Dahl

DAHLS NOTATER: Dagen er kommet da Samferdsel lukker spaltene for stoff fra andre enn ansatte i Transportøkonomisk institutt (TØI), som utgir publikasjonen.

Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
DEBATT: «Med bakgrunn i vårt omfattende utredningsarbeid om godstransport i hovedstadsregionen mener vi at NTP etterlater flere spørsmål enn løsninger for godstransport i og gjennom Norge – ikke minst gjennom det sentrale Østlandsområdet», skriver Øyvind Såtvedt, direktør i Osloregionen interkommunalt politisk råd.

Nedleggelsen av Samferdsel:

Dårlig nytt for norsk forskningsformidling

Snart slutt på Samferdsel i nåværende form. «TØI skal ha ros for å ha opprettholdt Samferdsel under skiftende og krevende rammebetingelser», skriver innsenderne. «TØI har tatt samfunnsansvar og dekket kostnaden ved utgivelse, mens nytten har tilfalt hele samfunnet.» Illustrasjon: Klipp av innholdsfortegnelsen i Samferdsels papirutgave i desember 2015 – den siste før Samferdsel ble et rent nettsted
DEBATT: «Det at vi nå står uten en fellesnasjonal kanal for populærvitenskapelig forskningsformidling gjør oss til et fattigere samfunn og vil etter vår mening svekke norske transportfaglige miljøer på sikt», skriver forskerne Morten Welde, Gisle Solvoll, Terje Andreas Mathisen, Thor-Erik Sandberg Hanssen, Finn Jørgensen og Eivind Tveter.

Generasjonenes liv i byen og på landet

Mangel på P-plasser. «I byene, især i Oslo, er knappheten på parkeringsplasser trolig med på å skyve barnefamiliene ut i omegnskommunene», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
KRONIKK: «Harde data fra befolkningsstatistikken har en historie å fortelle om hvordan barnefamiliene vender byen ryggen, mens omegnskommunene tar imot dem, og mange – men ikke alle – utkantkommuner avfolkes», skriver TØI-forsker Lasse Fridstrøm.

Nyheter

  • Mindre strenge hviletidsregler – i miljøets navn

    Kjøre- og hviletidsbestemmelser. Samferdselsdepartementet vil gjøre det enklere å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Myndighetene har foretatt en vurdering av kjøre- og hviletidsregler kontra miljøhensyn – og er kommet frem til at reglene fra kommende månedsskifte skal være mindre strikte enn nå.

  • Fremtidens samferdsel …

    Fremtidig samferdsel. Utsnitt av den nye rapportens forside.

    NYHET: Mange har, ikke minst med koronaen og ny teknologi som bakgrunn, forsøkt å skape bilder av fremtidens samferdselssektor, og nye forsøksvise bilder foreligger nå i en rapport fra Oslo Economics, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

  • En stor dansk togbestilling

    Nye togsett til Danmark. Slik skal fremtidens dominerende togsett i Danmark se ut. Illustrasjon: DSB/Alstom

    NYHET: Den statlige danske togoperatøren, DSB, har med et stort politisk flertall i ryggen besluttet å bestille minst 100, kanskje opptil 150, nye el-togsett fra den franske leverandøren Alstom.

  • Elektrisk gang- og sykkelveirengjøring

    Elektrisk veirengjøring. Den nye maskinen rekker å få prøvd seg mot litt snø før det er tid for vårfeiing. Foto: Statens vegvesen.

    NYHET: En elektrisk drevet hjullaster er på plass i Trondheim for å utføre vinterlig snøbrøyting og vårlig feiing av gang- og sykkelveier langs riksveier, melder Statens vegvesen. 

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS