Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Prikkbelastning – hvorfor fjerne noe som virker?

Prikkbelastning. «Når vi verken er best på nye biler eller høy veistandard, hvorfor er vi da best på trafikksikkerhet? Jo, svaret er tiltak som påvirker folks holdninger og handlinger. Folks adferd i trafikken», skriver Jan Johansen og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. Illustrasjonsfoto: Yngve Vogt
DEBATT: «Norge har verken de beste veiene eller den nyeste bilparken i Europa», skriver Jan Johansen i Trygg Trafikk og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA Rusfri Trafikk. Og de spør: «Hvorfor er Norge best på trafikksikkerhet da, Bård Hoksrud?»

Klartekst i NTP: Null omkomne i trafikken i 2050

Trafikkontroller. «Det står fortsatt ikke noe forpliktende om å øke kontrollene; heller ikke om å bygge ut automatisk trafikkontroll (ATK)», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto
KOMMENTAR: «Det er helt utenkelig at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet skulle bli enige om å øke kontrollene i trafikken», skriver TØI-forsker Rune Elvik. «Det beste man kan håpe på, er at Samferdselsdepartementet framfører et fromt ønske til Justisdepartementet om mer kontroll.»

Viktigere enn noen gang å sette pris på naturen

Infrastruktur og naturinngrep. «Tiden er overmoden for at aspekter som naturinngrep og miljøskade kvantitativt prises inn i de samfunnsøkonomiske analysene vi bruker for å fatte beslutninger om vi skal bygge ny vei, jernbane eller flyplass», skriver Per Fjeldal. Illustrasjon: Klipp fra video v. Statens vegvesen/Bane NOR
KRONIKK: «Tiden er overmoden for at aspekter som naturinngrep og miljøskade kvantitativt prises inn i de samfunnsøkonomiske analysene vi bruker for å fatte beslutninger om vi skal bygge ny vei, jernbane eller flyplass», skriver Per Fjeldal.

Jernbanepakke er politikk, ikke juss

EUs fjerde jernbanepakke.  Grunnloven hindrer ikke Norge fra å slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke, poengterer Sverre Myrli, som imidlertid skriver: «Noe annet er om vi bør gjøre det.» Foto: Ap

DEBATT: Arbeiderpartiet vil ha flere tog, ikke flere direktører. Derfor sier vi nei til høyreregjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har lenge varslet vår motstand mot tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke. 

På plass i NTP, men striden om Hordfast lever videre

Hordfast fortsatt omstridt. Hordfast – broforbindelsen som skal erstatte fergesambandet over Bjørnafjorden – er inne i den nye NTP-en som regjeringen presenterte 19. mars. I først periode ligger broprosjektet inne med en milliard kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen

REPORTASJE: Vil Hordfast bli et grønt broprosjekt, eller vil det føre til økte utslipp og økt energiforbruk? Tilhengere og motstandere av det planlagte brosambandet over Bjørnafjorden, det som skal forbinde Bergenshalvøyen med Stord, er rivende uenige.

Hyperloop – lynrask reise for mennesker og varer

Hyperloop. Kanskje i overskuelig fremtid – med Hyperloop istedenfor høyhastighetstog eller fly fra en storby til en annen. Illustrasjon: Klipp fra Virgin Hyperloop-video.
KRONIKK: «Hyperloop-teknologien – den som skal kunne transportere mennesker og varer med en hastighet på opptil 1200 kilometer i timen – utvikles raskt», skriver Thor Myklebust, forsker og forretningsutvikler ved SINTEF i Trondheim. «Teknologien kan medføre store endringer i fremtidens transportsystem.»

Nyheter

  • Nye detaljer om mulige svenske lyntogbaner

    Svenske lyntog. Karter viser i grove trekk de aktuelle traseene, men bare én av flere mulige stasjonsløsninger. Kilde: Trafikverket

    NYHET: Svenske politikere har fått nye detaljer å strides om etter at Trafikverket nå har levert en rapport som tar for seg ulike alternativer for høyhastighetsbaner for tog på strekningene Stockholm–Göteborg og Stockholm–Malmö. 

  • Bergen-utslippskutt i utakt med ambisjoner

    Reduserte utslipp i Bergen. Utslippene fra veitrafikken gikk ned i Bergen også før koronapandemien reduserte trafikken, eksempelvis her over Danmarksplass, et av de mest trafikkerte veikryssene i byen.

    NYHET: Utslippene fra veitrafikken går ned i Bergen, men ikke fort nok, ifølge den politiske ledelsen.

  • En stormskadet bro

    Hålogalandsbrua stormskadet. Hålogalandsbrua er vel to år gammel. Illustrasjon: Statens vegvesen

    NYHET: Da stormen «Frank» i slutten av januar herjet i Nord-Norge, ødela den flere av vibrasjonsdemperne på den store Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik, melder Statens vegvesen. 

  • Ny tredeling av veiprosjektet E18 Vestkorridoren

    E18 Vestkooridorenb, ny vri. Fremtidens vei ut fra og inn til Oslo … her et glimt av etappe 1. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    NYHET: Forklart med at prosjektet som helhet vil bli bedre, har Samferdselsdepartementet besluttet at E18 Vestkorridoren, det store og omstridte veiprosjektet vest for det sentrale Oslo, skal få en annerledes oppdeling enn hittil planlagt.

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS