Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Ikke bare applaus for en stor dansk transportplan

    Dansk infrastrukturplan. Mye motorveisatsing – vel mye asfalt, ifølge kritiske røster – inngår i den foreslåtte danske infrastrukturplanen. Illustrasjon fra planen.

    NYHET: Danmarks regjering ble ikke møtt med udelt applaus da den i går foreslo en satsing på over 160 milliarder danske kroner frem til 2035 på motorveier, jernbane og annet som skal bidra til bedre og grønnere sammenbinding av danskenes land. 

  • Vel mange biler inn til Drammen havn

    Import av nye bilder. Opphopning av nye biler i landets største bilimport-havn. Foto: Drammen havn

    NYHET: Drammen havn tjener gode penger som storhavn for bilimport til Norge, men ser nå at det på kort tid er blitt skipet inn flere biler enn havnen strengt tatt har kapasitet til å håndtere.

  • NTP sett med ulike øyne

    NTP-illustrasjon. Klipp av en illustrasjon i NTP for årene 2022–2033.

    NYHET: (oppdatert 20. mars) Natur og Ungdom, Statens vegvesen, Kystverket, Besteforeldrenes klimaaksjon, Drivkraft Norge, Norges Lastebileier-Forbund … Noen var raskt ute med egne reaksjoner på innholdet i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033. 

  • 1200 milliarder i ny NTP

    Ny NTP fremlagt. Illustrasjon: Regjeringen

    NYHET: I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033, som ble offentliggjort klokken 12 i dag, legger regjeringen til grunn en samlet økonomisk ramme på rundt 1200 milliarder kroner over tolv år.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS