Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

Ulik oppfatning av hva som er de største problemene med hensyn til trafikksikkerhet for syklister samt ulik bruk av datakilder, kan være mye av grunnen til ulike oppfatninger om opphøyde sykkelfelt, skriver seniorforsker Torkel Bjørnskau i et tilsvar til Heidi Tomten i Bymiljøetaten i Oslo kommune. Han mener vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene og inviterer Oslo kommune med på et forskningsprosjekt for å få bedre data om myke trafikanter som grunnlag for dette arbeidet.

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Nyheter

  • Strid om dansk togbestilling

    Stor dansk togbestilling. Strid om det DSB ser som «fremtidens tog» i Danmark. Illustrasjon: Klipp fra DSB/Alstom-video

    NYHET: For en måned siden meldt den danske togoperatøren DSB at en storbestilling av el-togsett var gått til produsenten Alstom, men nå viser det seg at de ventede togene har fått noen kjepper i hjulene …

  • Nye løft for samferdselen i revidert budsjett

    Revidert budsjet. Mer økonomisk støtte til luftfarten inngår i forslagene. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2021, fremlagt i dag, går regjeringen inn for nye løft innen samferdselssektoren.

  • Fallende antall mopeder

    Valg mellom tohjulinger. Nye valgmuligheter for den som vil ta seg frem med motoriserte tohjulinger eller kollektive transportmidler. Illustrasjonsfoto: Jean Schweitzer /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Antallet registrerte mopeder her i landet har falt markert, påpeker forsikringsselskapet If, som ser fallet i sammenheng med oppblomstringen av elsparkesykler og en bedre kollektivdekning.

  • Den nye jernbanedirektøren

    Sjef i Jernbanedirektoratet. Knut Sletta, klarert for sjefsjobben i Jernbanedirektoratet. Foto: Samferdselsdepartementet

    NYHET: Knut Sletta, fylkesdirektør for samferdsel i Viken, er i statsråd i dag ansatt som ny jernbanedirektør, melder Samferdselsdepartementet.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS