Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

Samfunnsøkonomiske analyser:

Favoriserer de veibygging i by?

Samfunnsøkonomi og biltrafikk i byer. Artikkelforfatteren fokuserer på forholdet mellom samfunnsøkonomi og biltrafikk i byområder, «ettersom dette berører noen faglige spørsmål som jeg mener fortjener mer oppmerksomhet.» Illustrasjonsfoto (fra tiden før en omfattende veiomlegging i denne delen av Oslo fant sted): F. Dahl
KRONIKK: «Det er flere uavklarte spørsmål knyttet til forholdet mellom samfunnsøkonomisk lønnsomhet og biltrafikk i byområder», skriver TØI-forskningsleder Askill Harkjerr Halse. «Samfunnsøkonomer bør bidra til å svare på disse.»

Bør myndighetene eie bussene?

Offentlig kontra privat eie av busser. «At myndighetene finansierer bussmateriellet kan øke konkurransen om å drifte tilbudet, fordi flere operatører vil ha anledning til å delta», skriver Kristine Wika Haraldsen med utgangspunkt i en studie utført på oppdrag fra Brakar, som er Viken fylkeskommunes kompetanseorgan for kollektivtransport. Illustrasjonsfoto: Brakar
FORSKNING: «En ny studie viser at offentlig eierskap av bussmateriell kan redusere kostnader og bidra til positivt til teknologiskifter», skriver Kristine Wika Haraldsen, medarbeider i Asplan Viak, avd. Urbanet Analyse.

Kan vi snart sove oss til kontinentet?

Fremtidige nattogreiser - kanskje. «En reise til Hamburg i lavprisflyets tidsalder krever nå minst to togbytter, ofte flere. Og den involverer alltid flere togoperatører», skriver Svein Skartsæterhagen. Foto: F. Dahl
DEBATT: «Det fins mange lavthengende frukter for forbedret togtilbud mellom Norge og utlandet, og en satsing her kan gi et solid bidrag til å redusere klimagassutslippene fra flytrafikk mellom Sør-Norge og kontinentet», skriver Svein Skartsæterhagen

La oss snakke mer om etter-koronaens transportvaner

Transportvaner etter koronaen. «Norges offensive elbil-satsing har store, positive effekter for klimakrisen», skriver Baard Amundsen. «Jeg tillater meg allikevel å etterlyse norske journalister, politikere og forskere som ser utenfor bilen.» Illustrasjonsfoto: F. Dahl
DEBATT: «Koronakrisen har lært verden at folk gjerne velger sykkel i byene, og de liker det», skriver Baard Amundsen, styreleder i Syklistenes Landsforening. Han ser dette som et utgangspunkt for styrket satsing på sykling og annen aktiv transport i en etter-koronaen-tid, men etterlyser i så henseende mer engasjement fra norske journalister, politikere og forskere.

Lønnsomhet har betydning for valg av vegtrasé

FORSKNING: «Samfunnsøkonomisk lønnsomhet har tradisjonelt hatt liten betydning for prioritering av vegprosjekter», skriver Ingri Bukkenstein (Concept ved NTNU) og Ole Henning Nyhus (NTNU Samfunnsforskning). «En ny studie viser imidlertid at lønnsomhet har betydning for valg av vegtrasé.»

Barnefamilier forlater Oslo, men hvorfor?

Oslo tømmes for barn? Barnefamilier flytter ut av Oslo. «Er dette en ønsket utvikling? Kommer byen til å tømmes for barn? Bør noen dra i nødbremsen?» spør Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto: kastoimages /Scandinavian Stockphoto
DEBATT: «Fenomenet har nok lite med pandemien å gjøre», skriver TØI-forsker Lasse Fridstrøm når han fastslår at barnefamilier flytter ut av Oslo i voksende tempo. Uten å finne svar, spør han: «Er årsaken at boligprisene stiger særlig bratt i Oslo? Skyldes det fortetting? Bygges det for få småhus? Er grunnen at det blir stadig vanskeligere å bo i byen og samtidig eie en bil?»

Nyheter

  • Kanskje godstog istedenfor lastebil fra storbyhavnen

    Fra veil til bane i Oslo havn. Dette jernbanesporet, nå brukt av tog som transporterer flydrivstoff ut fra havnen, kan utnyttes bedre, mener ledelsen i Oslo Havn. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn

    NYHET: Oslo Havn har tro på at mye gods som transporteres ut fra havnen kan gå med tog fremfor som i dag med lastebil, fremgår det av en pressemelding fra havnen i dag.

  • 20 år med nullvisjonen

    Trafikksikkerhetsarbeid. «Nullvisjonen har blitt en veiviser for et kontinuerlig arbeid med etisk ryggrad», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Illustrasjonsfoto hentet fra stortingsmelding (2015–2016) om trafikksikkerhetsarbeid.

    NYHET: I dag er 20 år gått siden den ble vedtatt i Norge, den velkjente nullvisjonen om et transportsystem der ingen blir drept eller hardt skadd.

  • Et nei takk til elbil-moms

    Mulig moms på elbiler. «Forhastet innføring av moms på elbiler er en forferdelig dårlig idé», sier elbilforeningens generalsekretær. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Norsk elbilforening advarer mot innføring av moms på elbiler, med utgangspunkt i en rapport der det anslås at moms vil halvere salget av slike biler.

  • Elbilens pengesparende bieffekt

    Elbilerf og tunnelventilasjon. Mange elbiler, reduserte utslipp, mindre behov for tunnelventilasjon. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Stadig flere elbiler betyr at ventilasjonsanleggene i veitunneler kan bli mindre omfattende – og dermed mindre dyre – enn kravet ville være i en fremtid uten elbil-dominans, poengterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.   

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS