Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Bergen-utslippskutt i utakt med ambisjoner

    Reduserte utslipp i Bergen. Utslippene fra veitrafikken gikk ned i Bergen også før koronapandemien reduserte trafikken, eksempelvis her over Danmarksplass, et av de mest trafikkerte veikryssene i byen.

    NYHET: Utslippene fra veitrafikken går ned i Bergen, men ikke fort nok, ifølge den politiske ledelsen.

  • En stormskadet bro

    Hålogalandsbrua stormskadet. Hålogalandsbrua er vel to år gammel. Illustrasjon: Statens vegvesen

    NYHET: Da stormen «Frank» i slutten av januar herjet i Nord-Norge, ødela den flere av vibrasjonsdemperne på den store Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik, melder Statens vegvesen. 

  • Ny tredeling av veiprosjektet E18 Vestkorridoren

    E18 Vestkooridorenb, ny vri. Fremtidens vei ut fra og inn til Oslo … her et glimt av etappe 1. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    NYHET: Forklart med at prosjektet som helhet vil bli bedre, har Samferdselsdepartementet besluttet at E18 Vestkorridoren, det store og omstridte veiprosjektet vest for det sentrale Oslo, skal få en annerledes oppdeling enn hittil planlagt.

  • Netthandel løftet Posten

    NYHET: Posten melder om et justert driftsresultat for 2020 på 1423 millioner kroner, opp 614 millioner fra året før, og skriver at «dette er Postens beste driftsresultat noensinne.»

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS