Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Sist lørdag reiste 2800 passasjerer via Oslo lufthavn på Gardermoen – det laveste passasjertallet siden Norges nye hovedflyplass åpnet i 1998, melder flyplasseier Avinor.
NYHET: Posten Norge har lenge ligget langt fremme hva elektrifisering av kjøretøyparken angår og tar nå et skritt videre ved å ta i bruk en 26 tonns el-lastebil.
NYHET: Nye sjøtransporttilbud etablert med statlig støtte har i løpet av de tre–fire seneste årene medført flytting av 760 000 tonn gods – tilsvarende nær 47 000 lastebiltransporter – fra veien til sjøen, anslår Kystverket.
NYHET: Norske myndigheter bør friste med økonomiske incentiver for å bidra til økt gjenbruk av bildeler, mener Norges Biloppsamleres Forening (NBF).
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern