Nettstedet Samferdsel er ikke aktivt.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: En motorvei i tunnel under Øresund mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark kan brukerfinansieres, mens en dobbeltsporet jernbane i tunnel mellom de to byene vil kreve økonomisk støtte, ifølge en svensk-dansk utredning.
NYHET: Det er fortsatt usikkerhet knyttet til kostnader og til om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 vil bli vedtatt gjennomført, fremgår det av en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag.
NYHET: Troms og Finnmark fylkeskommune etablerer et prosjekt for utvikling av teknologi – til bruk lokalt, nasjonalt og internasjonalt – som skal sikre veifarende og redningspersonell mot dramatiske følger av snøskred.
NYHET: Trikken har sine gode og mindre gode sider, og en av de mindre gode kom i fokus da en av Oslos gamle leddtrikker i morgentimene i dag sporet av i krysset Parkveien–Welhavens gate.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern