Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Mulige tunneler Helsingborg–Helsingør

    Vei og jernbane Helsingborg-Helsingør. Slik ser utrederne tunnelløpene for jernbane (øverst) og motorvei. Illustrasjon fra den nye utredningen.

    NYHET: En motorvei i tunnel under Øresund mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark kan brukerfinansieres, mens en dobbeltsporet jernbane i tunnel mellom de to byene vil kreve økonomisk støtte, ifølge en svensk-dansk utredning.

  • Vedvarende usikkerhet om Ringeriksbanen og E16

    Kvalitetssikrerne skriver i sin rapport at «selv om prosjektet har vært utredet over mange år, bærer beslutningsgrunnlaget som FRE16 hviler på, preg av hastverk i politiske prosesser.» Illustrasjon: Bane NOR

    NYHET: Det er fortsatt usikkerhet knyttet til kostnader og til om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 vil bli vedtatt gjennomført, fremgår det av en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag.

  • Sikring mot snøskredfaren, et prosjekt dras i gang

    Sikring mot snøskred. «Teknologien som utvikles må detektere skredet, om det er biler i skredet og raskt kunne stenge ned vei og varsle aktuelle aktører», sier Andreas Persson, geolog og skredekspert i Troms og Finnmark fylkeskommune. «Den risikoreduserende effekten ved et slikt system kan redde mange liv.» Utsnitt av TFFK-illustrasjon

    NYHET: Troms og Finnmark fylkeskommune etablerer et prosjekt for utvikling av teknologi – til bruk lokalt, nasjonalt og internasjonalt – som skal sikre veifarende og redningspersonell mot dramatiske følger av snøskred.

  • En av trikkens mindre gode sider

    Trikkeavsporing i Oslo. En forstyrrende trikkeavsporing i Oslo i grålysningen i dag. Foto: F. Dahl

    NYHET: Trikken har sine gode og mindre gode sider, og en av de mindre gode kom i fokus da en av Oslos gamle leddtrikker i morgentimene i dag sporet av i krysset Parkveien–Welhavens gate.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS