Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: I romjulen ble det satt ny rekord i antall hurtigruteskip til kai i Bergen.
NYHET: Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er utropt som vinner av Norsk elbilforenings ærespris for 2020.
Samferdsels redaksjon takker lesere og andre forbindelser for at de har vært med oss også i annerledesåret 2020. Og så ønsker vi alle en god juletid – og et godt og fremgangsrikt 2021.
NYHET: Magnus Steigedal er 41 år gammel, har en variert karriere bak seg og er nå ansatt som ny sjef i den statlige enheten Vegtilsynet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern