Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Mange sa det da dramatikkpregede budsjettforhandlinger var i havn for noen dager siden, og i dag sier samferdselsministeren det samme i en pressemelding, at nå er det klart for bygging av Stad skipstunnel.
NYHET: Et eller annet slags kjøretøy var i perioden 2014–2019 involvert i rundt halvparten av jobbrelaterte dødsfall i de fire næringene bygg og anlegg, transport og lagring, jordbruk samt industri, ifølge Arbeidstilsynet.
NYHET: En ny type fartsdemper testes ut i Bergen. En stålkasse som senkes dersom farten er for høy, gir fartssyndere en seks centimeter høy kant som møter bilen. De som holder fartsgrensen, vil ikke merke noen ting.
NYHET: Statens vegvesen har besluttet at samtlige av etatens prosjekter med en investeringsramme på over 200 millioner kroner skal sertifiseres via det internasjonale miljøsertifiseringssystemet CEEQUAL.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern