Nettstedet Samferdsel er ikke aktivt.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Nettsiden vil ikke bli oppdatert.
Det er fortsatt mulig å søke i nettsidens innhold.
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Et prosjekt for utslippsfrie lasteskip drevet frem av batterier og hydrogen mottar 219 millioner kroner i statlig støtte.
NYHET: At den nye jernbanestrekningen Follobanen mellom Oslo og Ski blir mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var, gir lærdom som skal brukes til å unngå tilsvarende i fremtidige storprosjekter.
NYHET: Den nye ensporede Ulriken jernbanetunnel, som i fremtiden skal brukes sammen med den gamle ensporede tunnelen, ble i dag offisielt åpnet for trafikk.
NYHET: Boten for en fører som blir tatt for å bruke mobiltelefon ved rattet skal fra årsskiftet lyde på 5000 kroner, kraftig opp fra nå 1700 kroner, har regjeringen bestemt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern