Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Testkjøring er i gang av det første i en serie på 14 hybridtog som fra og med neste år skal settes i trafikk på Trønderbanen samt på strekningen Trondheim–Røros.
NYHET: Seks av landets fylkeskommuner får nå samlet nær 90 millioner statlige kroner i støtte til satsing på utslippsfrie og hybride hurtigbåter, melder Miljødirektoratet.
NYHET: Luftfartstilsynet har godkjent overføring av flytårndriften ved lufthavnene Hasvik og Berlevåg til det nylig åpnede fjernstyringssenteret i Bodø, melder Avinor, den statlige lufthavneieren og leverandøren av flysikringstjenester.
NYHET: Ifølge Skyss sniker langt flere på kollektivtransport under koronapandemien. Tall fra andre kvartal i 2020 viser at én av fire ikke løste billett.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern