Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Kanskje godstog istedenfor lastebil fra storbyhavnen

    Fra veil til bane i Oslo havn. Dette jernbanesporet, nå brukt av tog som transporterer flydrivstoff ut fra havnen, kan utnyttes bedre, mener ledelsen i Oslo Havn. Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn

    NYHET: Oslo Havn har tro på at mye gods som transporteres ut fra havnen kan gå med tog fremfor som i dag med lastebil, fremgår det av en pressemelding fra havnen i dag.

  • 20 år med nullvisjonen

    Trafikksikkerhetsarbeid. «Nullvisjonen har blitt en veiviser for et kontinuerlig arbeid med etisk ryggrad», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Illustrasjonsfoto hentet fra stortingsmelding (2015–2016) om trafikksikkerhetsarbeid.

    NYHET: I dag er 20 år gått siden den ble vedtatt i Norge, den velkjente nullvisjonen om et transportsystem der ingen blir drept eller hardt skadd.

  • Et nei takk til elbil-moms

    Mulig moms på elbiler. «Forhastet innføring av moms på elbiler er en forferdelig dårlig idé», sier elbilforeningens generalsekretær. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Norsk elbilforening advarer mot innføring av moms på elbiler, med utgangspunkt i en rapport der det anslås at moms vil halvere salget av slike biler.

  • Elbilens pengesparende bieffekt

    Elbilerf og tunnelventilasjon. Mange elbiler, reduserte utslipp, mindre behov for tunnelventilasjon. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Stadig flere elbiler betyr at ventilasjonsanleggene i veitunneler kan bli mindre omfattende – og dermed mindre dyre – enn kravet ville være i en fremtid uten elbil-dominans, poengterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.   

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS