Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Flyr, det norske flyselskapet under etablering, har valgt flytype og dekorasjoner og i tillegg tatt andre skritt for å starte billettsalg i april og komme i luften med passasjerer i løpet av første kvartal.
NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.
NYHET: Regjeringen ser helst at anleggsplassene innen transportsektoren blir fossilfrie innen 2025 og presenterer en handlingsplan som skal lede vei til målet.
NYHET: Godsalliansen – en sammenslutning av organisasjoner innen transportsektoren – benytter dagens fremleggelse av regjeringens Klimaplan for 2021–2030 til å be om styrket satsing på å få godstransport over fra vei til sjø og jernbane.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern