Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Tydelig effekt av korona:

Mer ubehag av trengsel

FORSKNING: Andelen kollektivreisende som kan føle ubehag av å stå trangt har økt fra 61 prosent til 91 prosent som følge av koronapandemien, poengterer TØI-forskerne Stefan Flügel og Nina Hulleberg i sin omtale av en spørreundersøkelse.

Fenomen fra tryllekunsten kan skape trafikkulykker

Vindusstolpen skjuler kanskje en annen trafikant.
FORSKNING: «Personer eller gjenstander som plutselig dukker opp ‘ut av løse lufta’ skyldes at sanseinntrykkene våre blir midlertidig manipulert, og fenomenet kan forårsake trafikkulykker», skriver Hanne Sparre-Enger, senior kommunikasjonsrådgiver ved TØI.

Momsfritaket avgjør om vi når klimamålene

«Et nøkkelspørsmål er hvor lenge det vil bli mulig å videreføre momsfritaket for elbiler», skriver Lasse Fridstrøm i omtalen av den ferske TØI-rapporten. Illustrasjon: Klipp fra rapportens forside
FORSKNING: «Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30–40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak», skriver Lasse Fridstrøm med utgangspunkt i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Nei, EU har ikke varslet forbud mot eksosbiler

«På sikt vil EUs strategi kanskje overflødiggjøre de norske elbilinsentivene og slik gjøre det mulig å gjeninnføre bilavgifter – for eksempel i form av veiprising – som fordeler veibrukskostnadene mer rettferdig og rasjonelt mellom alle typer trafikanter», skriver Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto fra Nederland: F. Dahl
KOMMENTAR: Mediene har feilaktig tolket EUs klimapakke ‘fit for 55’ dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035, observerer TØIs Lasse Fridstrøm, som skriver: «En mer dekkende beskrivelse ville være at Europakommisjonen foreslår å innføre engangsavgift på nye personbilers CO2-utslipp fra 2035, 28 år etter at det samme skjedde i Norge.»

Sterk nedgang i antall drepte i trafikken i Europa

Sterkere nedgang i antall drepte i trafikken i fjor i 32 europeiske land sett under ett (17,2 %) enn i Norge isolert sett (13,9 %), leser Rune Elvik i ny europeisk statistikk. Likevel, og til tross for en sterk økning i antall hardt skadde i trafikken i Norge i fjor, beholder Norge «for sjette år på rad stillingen som det mest trafikksikre land i verden, muligens unntatt noen små øystater i Stillehavet», poengterer han. Illustrasjonsfoto: F. Dahl
KOMMENTAR: «Antall drepte i trafikken gikk ned med 17,2 % i 32 europeiske land i 2020», skriver TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i ny europeisk statistikk. «Det er den største årlige nedgangen som noensinne er registrert. Mindre trafikk som følge av nedstenging av samfunnet under koronapandemien er viktigste forklaring.»

Hvem er positive til bompenger, hvem er negative?

Ja eller nei til bompenger.  «Ulike former for trafikantbetaling vil (…) sannsynligvis utgjøre en sentral del av norsk samferdselspolitikk også i tiden framover», skriver artikkelforfatteren. «Ut fra et slikt perspektiv er det viktig å forstå hva som kan forklare motstand til eller støtte for bompenger.»  Illustrasjonsfoto: F. Dahl/TØI
FORSKNING: «Å få mer kunnskap om motstand mot bompenger er viktig fordi det kan synliggjøre hvilke dimensjoner som oppfattes spesielt problematiske for ulike segmenter av befolkningen», skriver TØI-forsker Petter Christiansen.

Nyheter

  • Klargjøring for takeoff

    Flyr, Boeing og dekorasjoner. Se her, sånn skal Flyr-flyene ta seg ut. Illustrasjon: Unfold.

    NYHET: Flyr, det norske flyselskapet under etablering, har valgt flytype og dekorasjoner og i tillegg tatt andre skritt for å starte billettsalg i april og komme i luften med passasjerer i løpet av første kvartal.

  • Fremtidig transport i Nord-Norge under lupen

    Transportløsninger i Nord-Norge. «Transportutfordringene er mange i et område med lange avstander og tøft klima», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om Nord-Norge. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: Virksomheter som ligger under Samferdselsdepartementet skal i de kommende par årene vurdere hvilke transportløsninger – på vei, bane og sjø samt i luften – det bør satses på i Nord-Norge.

  • En handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser

    Fossulfrie anleggsplasser i transportsektoren. «En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Samferdselsdepartementet

    NYHET: Regjeringen ser helst at anleggsplassene innen transportsektoren blir fossilfrie innen 2025 og presenterer en handlingsplan som skal lede vei til målet.

  • Godsalliansen ønsker mer enn klimaplanen gir

    Klimaplanen - og mer fra vei til sjø og bane. Mer bør gjøres for å få gods over fra vei til jernbanen og sjøen, mener Godsalliansen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Godsalliansen – en sammenslutning av organisasjoner innen transportsektoren – benytter dagens fremleggelse av regjeringens Klimaplan for 2021–2030 til å be om styrket satsing på å få godstransport over fra vei til sjø og jernbane.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS